Jak wynika z najnowszych badań instytutu badawczego Pentor Polacy dobrze sytuowani i lepiej wykształceni chętniej oszczędzają na zakupach, niż ci mniej zamożni. Specjaliści oceniają, że osobom mniej wykształconym trudniej jest porównać dostępne na rynku oferty, przy zakupach kierują się głównie niską ceną i wybierają towary tanie, ale często kiepskiej jakości.
Umiejętność korzystania z okazji i zakup dobrej jakości produktów w atrakcyjnie niskich cenach to tzw. „Smart shopping” czyli „Sprytne zakupy” – idea zapoczątkowana w Stanach Zjednoczonych, ale rozpowszechniona już na całym świecie. W Polsce rozwinęła się wraz z pojawieniem się u nas sieci outletów i super – oraz hipermarketów.
Według badań instytutu Pentor czterech na dziesięciu Polaków stosuje różne sposoby na oszczędzanie podczas zakupów (korzystanie z promocji, rabatów, kart stałego klienta itp.). Największą grupę klientów robiących zakupy zgodnie z ideą „Smart shopping” stanowią kobiety do czterdziestego roku życia. Do „najsprytniejszych” konsumentów należą mieszkańcy województw: mazowieckiego, śląskiego oraz pomorskiego – prawdopodobnie z powodu umiejscowienia w tych regionach dużej ilości centrów wyprzedażowych czyli outletów.
Z badania wynika, iż osoby posiadające wyższe niż przeciętne dochody, chętniej szukają atrakcyjnych cenowo ofert, korzystają z okazji, promocji i rabatów, zwłaszcza przy zakupie odzieży czy obuwia. Według socjologów jest to dowód na wzrost świadomości konsumenckiej Polaków - wiemy już, że „nie wszystko złoto, co się świeci”, a wysoka cena nie zawsze musi oznaczać wysoką jakość produktu.
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »