kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Reklama: kobiety zachęcają do zakupów
2011/11/29 16:00:00

Kobiety w tradycyjnych rolach społecznych potrafią zachęcić nas do zakupów, zaś mężczyźni zachowujący się w sposób nietypowy powodują, że lepiej zapamiętujemy przekaz reklamowy. Badacze z Instytutu Psychologii Ekonomicznej SWPS sprawdzili, jaki wpływ na konsumentów mają wizerunki bohaterów prezentowanych w reklamie.

Badani mieli za zadanie przyjrzeć się czterem rodzajom reklam prasowych, w tym reklamie stereotypowej (kobieta spędzająca czas na plotkach z koleżanką w kawiarni w galerii handlowej oraz mężczyzna pracujący jako makler, osoba zajmująca się pieniędzmi) i niestereotypowej (kobieta zawodowo zajmująca się finansami i mężczyzna spędzający czas na plotkach z kolegą w kawiarni w galerii handlowej).

Z projektu badawczego przeprowadzonego przez Justynę Ciecierską, świeżo upieczoną absolwentkę psychologii biznesu SWPS, wynika, że reklamy, których przekaz został skonstruowany w oparciu o wizerunek osoby pełniącej rolę stereotypową, są znacznie lepiej oceniane przez odbiorców niż te prezentujące bohaterów zachowujących się w sposób nietypowy.

Badanie pokazało, że przekaz reklamowy zawierający stereotypy ułatwia zrozumienie i zapamiętanie, a do tego bardziej podoba się konsumentom. Co więcej, prezentowany produkt zyskuje, kiedy reklamowany jest przez stereotypowego mężczyznę. Ciecierska tłumaczy, że może to wynikać ze sposobu, w jaki postrzegamy stereotypowego mężczyznę – silnego i solidnego.

– Spodziewamy się, że podobne cechy będzie posiadał reklamowany przez niego produkt, od którego oczekujemy trwałości i dobrej jakości. Z kolei obecność kobiety w reklamie wyzwala emocje, które pozytywnie przekładają się na decyzje zakupowe. Być może dzieje się tak, ponieważ w większości reklam występują kobiety i przez to, kobiety są traktowane jako eksperci od wszystkich prac domowych – zastanawia się Ciecierska.

Z drugiej strony, badanie pokazuje, że najbardziej efektywne są te reklamy, które pokazują ludzi w nietypowych rolach społecznych, a szczególnie mężczyzn. Jak wyjaśnia dr Alicja Grochowska, psycholog biznesu i kierownik studiów podyplomowych Psychologia w marketingu w SWPS, komunikaty niezgodne z naszymi oczekiwaniami, także te łamiące stereotypy, są przetwarzane bardziej wnikliwie przez nasz umysł, angażują uwagę i dlatego zostają lepiej zapamiętane. Jesteśmy przyzwyczajeni do reklam, w których bohaterkami są kobiety, dlatego więcej czasu poświęcamy tym, które prezentują mężczyzn, a szczególnie w nietypowej roli. Przykładem może tu być reklama, której bohaterem jest ojciec rodziny zajmujący się domem, wykonujący wszystkie prace domowe tradycyjnie przypisane kobiecie. Takie reklamy przykuwają większą uwagę potencjalnych klientów i wzbudzają w nich silniejsze emocje.

Badania pokazały również, że jeśli chcemy, aby nasza reklama została zapamiętana, musimy wywołać emocje u jej odbiorcy, bo to one mają kluczowe znaczenie i budują jego nastawienie.


()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: kobiety, reklama, zakupy


 


 


 

Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »